Hvordan fungerer egentlig en påløpsbrems på en tilhenger?
En påløpsbrems består av flere ulike deler som fungerer sammen for å gi bremsing for tilhengeren. De viktigste delene er bremsetrommel, bremsesko, bremsewire, bremsemekanikk i navet og en enhet som aktiverer bremsene, og den kaller vi for påløpsbrems.
Hva skjer når du bremser bilen?
1) Når du bremser bilen vil bilen gå saktere enn like før du trykket på bremsen, og dette vil føre til at tilhengeren "henter" bilen fordi den ikke bremser.
2) Deretter presses tilhengeren mot tilhengerfestet på bilen, og dette gjør at draget på tilhengeren presses sammen.
3) En vaier strammes: Foran på draget sitter en mekanisk innretning som gjør at når dette skjer, strammes det en bremsevaier som går bakover til tilhengerens nav.
4) Wiren trekker i en mekanisme som skyver bremseskoene mot bremsetromlene
5) Friksjonen som oppstår mellom bremseskoene og bremsetrommelen får tilhengeren til å bremse.
6) Når tilhengeren når samme eller lavere hastighet enn bilen, vil gassfjæren skyve ut påløpsbremsen igjen, kabelen vil slakke og bremsene slutter å bremse.
Noen flere detaljer:
– Bremsetrommelen er en rund sylinder som bremseskoen er festet til. Denne roterer sammen med tilhengerens hjul.
- Når påløpsbremsen trykkes inn, beveger bremseskoen seg mot bremsetrommelen og gir motstand som fører til bremsing.
– Bremseskoen er laget av et bremsemateriale som gir god motstand når den kommer i kontakt med bremsetrommelen.
– Bremsewire (også kalt bremsekabel) er en stålwire som kobler påløpsbremsen til bremsemekanismen. Når påløpsbremsen trykkes inn, trekker den i bremsevaieren.
– Påløpsbremsen er plassert foran på draget, og den består av en bevegelig del i enden som er koblet til bilen. Bak denne er det en gassfjær som presser den mot bilen. Når du bremser vil tilhengeren skyves "inn i" bilen når kraften overstiger kraften i gassfjæren.
Hvis du oppdager at bremsene på tilhengeren din ikke fungerer som de skal, bør du gjøre noe med det.
For eksempel skal du «aldri» høre tilhengeren smelle inn i bilen når du bremser, med unntak av brå oppbremsing. Da kan det være no feil med gassdemperen til påløpsbremsen. Du skal heller ikke høre "surrelyder" fra tilhengeren når du kjører, da er det et tegn på at noe henger et sted.
Hvis tilhengeren er vanskelig å rygge fordi bremsene kobles inn umiddelbart, er det et tegn på at gassfjæren til påløpsbremsen bør skiftes.
Svar
Vi bruker navnet ditt og kommentarer til å vise offentlig på hjemmesiden vår. Din e-post er for å sikre at forfatteren av dette innlegget har mulighet for å komme i kontakt med deg. Vi lover å passe godt på dine data og holde dem sikret.