• Varer på lager. Rask levering
  • GRATIS FRAKT PÅ BESTILLINGER OVER 5000 NOK
  • Personlig service
Kategorier
ALLE priser er inkl. norsk toll og MVA

Slik fungerer en påløpsbrems på en tilhenger

Opprettet den

Slik fungerer en påløpsbrems på en tilhenger

Hvordan fungerer egentlig en påløpsbrems på en tilhenger?

En påløpsbrems består av flere ulike deler som fungerer sammen for å gi bremsing for tilhengeren. De viktigste delene er bremsetrommel, bremsesko, bremsewire, bremsemekanikk i navet og en enhet som aktiverer bremsene, og den kaller vi for påløpsbrems.

Hva skjer når du bremser bilen?

1) Når du bremser bilen vil bilen gå saktere enn like før du trykket på bremsen, og dette vil føre til at tilhengeren "henter" bilen fordi den ikke bremser.

2) Deretter presses tilhengeren mot tilhengerfestet på bilen, og dette gjør at draget på tilhengeren presses sammen.

3) En vaier strammes: Foran på draget sitter en mekanisk innretning som gjør at når dette skjer, strammes det en bremsevaier som går bakover til tilhengerens nav.

4) Wiren trekker i en mekanisme som skyver bremseskoene mot bremsetromlene

5) Friksjonen som oppstår mellom bremseskoene og bremsetrommelen får tilhengeren til å bremse.

6) Når tilhengeren når samme eller lavere hastighet enn bilen, vil gassfjæren skyve ut påløpsbremsen igjen, kabelen vil slakke og bremsene slutter å bremse.

Noen flere detaljer:

– Bremsetrommelen er en rund sylinder som bremseskoen er festet til. Denne roterer sammen med tilhengerens hjul.

- Når påløpsbremsen trykkes inn, beveger bremseskoen seg mot bremsetrommelen og gir motstand som fører til bremsing.

– Bremseskoen er laget av et bremsemateriale som gir god motstand når den kommer i kontakt med bremsetrommelen.

– Bremsewire (også kalt bremsekabel) er en stålwire som kobler påløpsbremsen til bremsemekanismen. Når påløpsbremsen trykkes inn, trekker den i bremsevaieren.

– Påløpsbremsen er plassert foran på draget, og den består av en bevegelig del i enden som er koblet til bilen. Bak denne er det en gassfjær som presser den mot bilen. Når du bremser vil tilhengeren skyves "inn i" bilen når kraften overstiger kraften i gassfjæren.

Hvis du oppdager at bremsene på tilhengeren din ikke fungerer som de skal, bør du gjøre noe med det.

For eksempel skal du «aldri» høre tilhengeren smelle inn i bilen når du bremser, med unntak av brå oppbremsing. Da kan det være no feil med gassdemperen til påløpsbremsen. Du skal heller ikke høre "surrelyder" fra tilhengeren når du kjører, da er det et tegn på at noe henger et sted.

Hvis tilhengeren er vanskelig å rygge fordi bremsene kobles inn umiddelbart, er det et tegn på at gassfjæren til påløpsbremsen bør skiftes.

 

 


Kommentar(er) 1

  • Håvard Johansen
    Håvard Johansen

    Hei, jeg kjørte akkurat Lillehammer - Haugesund uten å måtte stoppe for å lade på veien med en full-lastet Tesla Y, det var 505km, og jeg hadde 3% igjen av batteripakken når turen var ferdig (rekkevidden er WLTP 539km, så bilen leverte godt)! Det som gjør det mulig (å krysse mange fjell med elbil) er \"regenerativ bremsing\", - når man kjører i oppoverbakke bruker det mye mer energi enn på flatmark, men når man kjører i nedoverbakke får man veldig mye batterikraft tilbake fordi energien fanges opp igjen av en dynamo og tilbakeføres batteriet. Med påløpsbrems blir magien borte, man bruker mye mer i oppoverbakkene, og får ikke noe tilbake på grunn av påløpsbremsen. Kan den justeres/reduseres e.l. for å tilpasses bruk med elbil (i vårt tilfelle er det snakk om en knøttliten campingvogn). Om bilen blir \"dyttet\" kan jo det bli trafikkfarlig om det er snakk om store krefter, jeg ser den, men med Tesla er det slik at selve bremsene sågodt som aldri blir brukt, så de går iallfall neppe varme uansett, og med den tunge batteripakka ligger den nokså godt plantet til veigrunnen) mvh Håvard

    Svar

Skriv kommentaren din